Κυριάκος Μητσοτάκης: Στη ΔΕΘ το σχέδιό μας και για τον κρίσιμο χειμώνα που έρχεται, αλλά και για τη δεύτερη κυβερνητική μας θητεία.
Από την εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου:
… στο το ευρωπαϊκό επίπεδο, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι έχει έρθει η ώρα πια να υλοποιηθούν όσα είχα εισηγηθεί στους ομολόγους μου προ επτά ακριβώς μηνών: Πλαφόν στις τιμές του φυσικού αερίου, αποσύνδεση των τιμών του φυσικού αερίου με αυτές του ρεύματος, με άλλα λόγια, επιτέλους, μια κοινή ευρωπαϊκή απάντηση στην κρίση.
Λυπάμαι, αλλά είχα προειδοποιήσει από τους πρώτους για την κρίση την οποία αντιμετωπίζουμε τώρα. Τότε, μάλιστα, είχα μιλήσει προκαλώντας και κάποιες αντιδράσεις στις Βρυξέλλες, για το δυσκίνητο «υπερωκεάνιο» της Ευρώπης που συνήθως αργεί να αλλάξει ρότα.
Τώρα, μετά τις χθεσινές δηλώσεις της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά και την ενεργοποίηση της Τσεχικής Προεδρίας, θα πω «κάλιο αργά, παρά ποτέ». Θα επιμείνω, πάντως, ότι κάθε μέρα που περνά χωρίς ενιαία αντίδραση στην κρίση της ενέργειας, θα μεγαλώνει τα προβλήματα για όλους τους Ευρωπαίους.
Σε εθνικό επίπεδο τώρα, νομίζω ότι η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι και ξέρει και μπορεί να υψώνει αναχώματα στις αυξήσεις. Το είπε και το έκανε και το κάνει στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος. Το λέει και θα συνεχίσει να το κάνει όπου και όπως χρειάζεται.
Προσοχή όμως, οι πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αν η πολιτεία σήμερα είναι σε θέση να στηρίζει με πάνω από 2 δισεκατομμύρια το μήνα τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις για τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, το οφείλει και στη συνετή πολιτική η οποία αύξησε τον δημόσιο πλούτο, ώστε αυτός να μπορεί να επιστρέφεται στους πολίτες.
Συνεπώς, τα μέτρα μας θα είναι πάντα μετρημένα και χωρίς οι πρόσκαιρες ανάγκες να ναρκοθετούν τις εθνικές αναγκαιότητες. Το λέω, γιατί ακούω ή διαβάζω -πάντα συμβαίνει αυτό ξέρετε πριν από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης- για ένα «τσουνάμι» επικείμενων παροχών, τα οποία συχνά δημιουργούν και ψεύτικες προσδοκίες.
Σε ένα περιβάλλον αυξημένων επιτοκίων, ο δημόσιος διάλογος είναι καλό να βασίζεται στον ρεαλισμό και ο αληθινός πληθωρισμός δεν χτυπιέται με πλαστές πληθωριστικές υποσχέσεις. Και αν, μέχρι στιγμής, πετυχαίνουμε να στηρίζουμε αποτελεσματικά την κοινωνία, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας, είναι γιατί ακριβώς εξαντλούμε τα δημοσιονομικά περιθώρια, χωρίς όμως να τα καταργούμε.
Υπομονή, λοιπόν, μέχρι τη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης, γιατί εκεί θα μπορέσω να παρουσιάσω το σχέδιό μας και για τον κρίσιμο χειμώνα που έρχεται, αλλά και για τη δεύτερη κυβερνητική μας θητεία και για την Ελλάδα του 2030.
Χωρίς μάσκες και τεστ το άνοιγμα των σχολείων
Τα Υπουργεία Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας εξέδωσαν από κοινού ανακοίνωση στην οποία αναφέρουν:
Η Κυβέρνηση κάνει αποδεκτή την ομόφωνη εισήγηση για τα σχολεία της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας. Έτσι:
Παραμένει προαιρετική η χρήση προστατευτικής μάσκας.
Ως γενική οδηγία, όταν ένα παιδί εμφανίσει συμπτώματα παραμένει σπίτι (όπως ισχύει με κάθε περίπτωση ίωσης ή λοίμωξης).
Συστήνεται η διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου σε περίπτωση συμπτωμάτων.
Σε περίπτωση θετικού κρούσματος, εφαρμόζονται τα μέτρα απομόνωσης που ισχύουν για τον γενικό πληθυσμό, δηλαδή παραμονή σε απομόνωση επί πέντε ημέρες τουλάχιστον και αποφυγή επαφής με άλλα άτομα. Μετά την πάροδο πέντε ημερών απομόνωσης και εφόσον δεν υπάρχουν συμπτώματα ή τα συμπτώματα μετά το πενθήμερο βελτιώνονται με πλήρη υποχώρηση του πυρετού για ένα 24ωρο, χωρίς την χρήση αντιπυρετικών, διακοπή απομόνωσης. Επιστροφή στο σχολείο με υποχρεωτική χρήση μάσκας υψηλής αναπνευστικής προστασίας (Ν95 ή ΚΝ95 ή FFP2) ή διπλής μάσκας για τουλάχιστον άλλες πέντε ημέρες από την λήξη της απομόνωσης.
Τήρηση της υγιεινής των χεριών.
Επαρκής αερισμός των χώρων, σύμφωνα με τις ισχύουσες οδηγίες.
Τα υγειονομικά μέτρα θα επανεξεταστούν σε περίπτωση αλλαγής των επιδημιολογικών δεδομένων.
Δείκτες που απεικονίζουν τα θετικά οικονομικά και κοινωνικά αποτελέσματα της κυβερνητικής πολιτικής.
Οι πολιτικές που εφάρμοσε η Κυβέρνηση, οι μεταρρυθμίσεις που προώθησε και τα μέτρα στήριξης απέναντι στη διάρκεια της πανδημίας, όχι μόνο κράτησαν όρθιο τον παραγωγικό ιστο, αλλά επέφεραν σημαντικά μετρήσιμα οικονομικά και κοινωνικά αποτελέσματα που ανάμεσα στα άλλα απεικονίζονται στην αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών, την αύξηση των καταθέσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, τη μείωση της ανεργίας. Ανάμεσα στα άλλα:
Καθαρές άμεσες ξένες επενδύσεις. Το 2021 οι καθαρές Άμεσες Ξένες Επενδύσεις ανήλθαν σε 4,8 δισ. ευρώ, καταγράφοντας την υψηλότερη επίδοση της τελευταίας εικοσαετίας. Η ανοδική πορεία τους συνεχίστηκε και στο α’ εξάμηνο 2022 όταν οι (ακαθάριστες) ΑΞΕ ανήλθαν σε 4,3 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν ήδη στο 86% των ξένων επενδύσεων του συνόλου του 2021.
Εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών σημείωσαν το 2021, ιστορικό ρεκόρ και ανήλθαν σε 74,3 δισ. ευρώ, με την καλή πορεία τους να συνεχίζεται και στο πρώτο εξάμηνο του 2022 αφού βρίσκονται ήδη στα 45 δισ. ευρώ. Πλέον οι εξαγωγές αποτελούν το 40% του ΑΕΠ της χώρας, διπλάσιο ποσοστό σε σχέση με τα προ οικονομικής κρίσης επίπεδα, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας.
Καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Οι καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων συνέχισαν να αυξάνονται και τον Ιούλιο φτάνοντας πλέον τα 183 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 46 δισ. ευρώ τα τελευταία 3 έτη.
Ταξιδιωτικές εισπράξεις. Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις έφτασαν τα 2,6 δισ. ευρώ τον Ιούνιο του 2022 και τα 5,1 δισ. ευρώ σε επίπεδο εξαμήνου, οι οποίες αντιστοιχούν στο 102% και στο 95% της αντίστοιχης περιόδου.
Κύκλος εργασιών επιχειρήσεων. Στο σύνολο των επιχειρήσεων ο κύκλος εργασιών το πρώτο εξάμηνο του 2022 ανήλθε σε 203 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 32% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2019 που ήταν 153 δισ. ευρώ, κάτι που οφείλεται και στην αύξηση των τιμών.
Ανεργία. Το ποσοστό ανεργίας βρίσκεται στο 12,1% τον Ιούνιο. Οι απασχολούμενοι συνεχίζουν να αυξάνονται φτάνοντας πλέον σχεδόν τα 4,2 εκατ. (η υψηλότερη ένδειξη από τον Φεβρουάριο του 2011).
Ηλεκτρονικές συναλλαγές. Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές από την έναρξη του καλοκαιριού και μέχρι τα μέσα Αυγούστου έχουν αυξηθεί περίπου κατά 30% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Βιομηχανική παραγωγή. Ο δείκτης βιομηχανικής παραγωγής αυξήθηκε κατά +8,4% σε ετήσια βάση τον Ιούνιο.
Η χώρα μας έχει ανακτήσει τον έλεγχο της μεταναστευτικής κρίσης
Το τελευταίο διάστημα εντείνονται οι μεταναστευτικές πιέσεις τόσο στον Έβρο όσο και στο Αιγαίο. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι μόνο τον Αύγουστο επιχείρησαν να εισβάλουν στην Ελλάδα 36.386 άτομα από τα χερσαία σύνορα στον Έβρο. Όπως επίσης και το γεγονός ότι οι 38 μετανάστες που εισήλθαν τον Δεκαπενταύγουστο από τον Έβρο μεταφέρθηκαν εκεί -σύμφωνα με μαρτυρίες τους- από τουρκικές κρατικές Αρχές.
Τα κυκλώματα τώρα προσπαθούν να παρακάμψουν την νόμιμη φύλαξη των συνόρων με δύο τρόπους: Πρώτον με την χρήση μεγάλων σκαφών, με κατεύθυνση την Ιταλία, τα οποία είναι αδύνατο να μην γίνονται αντιληπτά από τις τουρκικές Αρχές, καθώς επιβιβάζονται δεκάδες ή εκατοντάδες μετανάστες σε σκάφη, σε Τουρκικά λιμάνια. Και δεύτερον με την εργαλειοποίηση των νησίδων του Έβρου, η πρακτική δηλαδή της «ως δια μαγείας» εμφάνισης μεταναστών, σε νησίδες του Έβρου.
Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα καθημερινά διασώζει ζωές στα σύνορα μας, αλλά δεν δέχεται να είμαστε η πύλη εισόδου για τα κυκλώματα λαθροδιακινητών.
Τα τελευταία χρόνια η χώρα μας έχει ανακτήσει τον έλεγχο της μεταναστευτικής κρίσης. Δηλαδή πρώτον την ουσιαστική μείωση των ροών και, δεύτερον, τον δραστικό περιορισμό των επιπτώσεων της κρίσης στις τοπικές κοινωνίες. Επεσήμανε σχετικά ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Νότης Μηταράκης:
Η Ελλάδα καθημερινά διασώζει ζωές στα σύνορα μας. Αλλά δεν δέχεται να είμαστε η πύλη εισόδου για τα κυκλώματα λαθροδιακινητών.
Το 2021 είχαμε τις χαμηλότερες ροές της δεκαετίας, 8.745. Φέτος, μέχρι στιγμής έχουμε 8.397 αφίξεις, αναμένεται να είναι η δεύτερη καλύτερη χρονιά της δεκαετίες. Σε σχέση με 72 χιλιάδες αφίξεις το 2019 και άνω του 1 εκατομμυρίου το 2015. Αντί 92 χιλιάδες αιτούντες άσυλο να διαμένουν σε 121 δομές, όπως ίσχυσε τα χρόνια της κρίσης, σήμερα διαμένουν, σε 34 δομές, 18.645 αιτούντες.
Εντός του 2022, προχωρούμε στο κλείσιμο του Ελαιώνα στην Αθήνα, δομή που ανήκει ως έκταση στο Δήμο Αθηναίων. Προχωράμε επίσης στις 31/12/22 στο κλείσιμο του προγράμματος χρήσης διαμερισμάτων ΕΣΤΙΑ, καθώς πλέον δεν έχουμε ανάγκη επιπλέον θέσεις διαμονής.
Κανείς δεν παραγνωρίζει την ανθρώπινη διάσταση της μεταναστευτικής κρίσης. Η Ελλάδα συμμετέχει στην συμφωνία του Ο.Η.Ε. για την ενίσχυση της νόμιμης μετανάστευσης, προχωρά σε διμερείς σχετικές συμφωνίες. Δρα στο διεθνές ανθρωπιστικό πλαίσιο, προσφέραμε φιλοξενία άμεσα σε γυναίκες σε θέσεις ευθύνης από το Αφγανιστάν και τις οικογένειες τους -άνω των 800 ατόμων- μετά την επικράτηση των Ταλιμπάν. Η Ελλάδα στήριξε την διαδικασία παροχής προσωρινής προστασίας στους εκτοπισμένους από την Ουκρανία.
Για το περιστατικό στον Έβρο, η Ελλάδα παρέχει δικαίωμα υποβολής αιτήματος ασύλου στους 38, το οποίο εξετάζεται. Παρέχει επίσης τις κατάλληλες συνθήκες διαβίωσης και, όπου απαιτήθηκε, την απαραίτητη ιατρική βοήθεια. Η υπόθεση εξετάζεται σε βάθος από τις αρμόδιες Αρχές και τα στοιχεία που συλλέγονται αξιολογούνται.
Επτά δράσεις για την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού:
Με την αποτελεσματική φύλαξη των συνόρων μας, τα οποία είναι και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Με την επιτάχυνση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών έτσι ώστε να γίνεται ταχύτερα ο διαχωρισμός των προσφύγων από τους οικονομικούς μετανάστες.
Με την κατασκευή σύγχρονων κλειστών ελεγχόμενων δομών. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν τρεις σε Σάμο, Κω, Λέρο και έπονται οι δομές σε Λέσβο και Χίο, παράλληλα με την επικείμενη αναβάθμιση του ΚΥΤ Φυλακίου στον Έβρο.
Με τις απελάσεις όσων δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας. Βελτιώνοντας την νομοθεσία, τις διαδικασίες, προχωρώντας σε διμερείς συμφωνίες συνεργασίας.
Με την κοινή απόφαση (Ιούνιος 2021) των Υπουργείων Εξωτερικών και Μετανάστευσης να χαρακτηριστεί η Τουρκία ασφαλής χώρα για αιτούντες άσυλο από Συρία, Αφγανιστάν, Πακιστάν, Μπαγκλαντές και Σομαλία.
Με τη θέσπιση κανόνων στην δράση των ΜΚΟ, αλλά και αξιολογικών κριτηρίων για την εγγραφή τους στο Μητρώο του Υπουργείου, καθώς και των μελών τους στο αντίστοιχο Μητρώο.
Με τον εξορθολογισμό των επιδομάτων και της παροχής στήριξης, ώστε να μην ισχύει το παράλογο να χρηματοδοτούμε εμείς τα κυκλώματα λαθροδιακινητών.
www.stekiradio.gr – Anastasia Sarantidou